Geschiedenis

De oprichters van Brain Gym® zijn Dr. Paul Dennison, dokter in de pedagogiek, en zijn vrouw Gail Dennison.

Paul had in zijn jeugd veel last van leerproblemen; hij was dyslectisch en kon slecht zien. Mede door deze ervaringen verrichtte hij als pedagoog diepgaand onderzoek naar oorzaken van en oplossingen voor leermoeilijkheden. Later, als directeur van de Valley Remedial Group Learning Centers in de Verenigde Staten zocht Paul voortdurend naar nieuwe wegen om zijn studenten te helpen hun leervaardigheden te verbeteren.  

Hij ontdekte dat het doen van fysieke oefeningen bij de studenten leidde tot verbetering van onder andere hun houding, lezen en schrijven. Hij toonde aan dat specifieke bewegingen voor oogsamenwerking, hand-oog coördinatie en bewustzijn van het gehele lichaam leidt tot snelle verbeteringen in lezen, schrijven en begrijpen.

Vele jaren van research en praktijk volgden. Paul ontwikkelde een voor die tijd opzienbarende visie over de relatie tussen bewegingspatronen en leerprocessen: bewegen heeft niet alleen invloed op fysiek leren maar ook op het cognitieve leren.

Edu-Kinesiologie (Edu-K)

Deze methode, die werd ontwikkeld vanuit zijn jarenlang onderzoek, werd aanvankelijk Educatieve Kinesiologie (Edu-K) genoemd. Inmiddels bestaat Edu-Kinesiologie uit verschillende cursussen en invalshoeken, waarvan Brain Gym®de basis is.

Brain Gym® kan goed worden toegepast in het onderwijs. Vanaf 1981 is Brain Gym®internationaal bekend. In de Verenigde Staten is Brain Gym® door de National Learning Foundation erkend als één van de twaalf meest effectieve en vernieuwende programma’s ter verbetering van leerprestaties.

nl_BENederlands (België)
fr_BEFrançais de Belgique nl_BENederlands (België)