De 26 Brain Gym® activiteiten

Brain Gym® maakt gebruik van een verzameling van 26 Brain Gym® activiteiten.  Deze oefeningen herinneren aan de bewegingen die tijdens de eerste jaren van het leven van nature werden gedaan bij het leren coördineren van de ogen, oren, handen, en het hele lichaam. Het gebruik van deze oefeningen ondersteunt de ontwikkeling van gezonde visuele, auditieve en kinesthetische vaardigheden en verbeterde aandacht en geheugen. Nieuwe ideeën worden ontdekt door gebruik te maken van handen, zintuigen en het hele lichaam.

De activiteiten

Brain Gym® ontmoet leerlingen waar ze zijn in hun ontwikkeling, maakt gebruik van de huidige vaardigheden om te werken aan nieuwe doelen. Als je met gemak kunt kijken, luisteren en bewegen, kun je je zintuigen gebruiken om te communiceren met de wereld om je heen. Dit geeft plezier in de leerervaring! 

Brain Gym® biedt 26 eenvoudige bewegingen aan, die je naar behoefte uitvoert. Ze activeren je talenten en helpen je met meer gemak te leren. 

Voorbeelden van activiteiten

Onderstaande zeven oefeningen zijn eenvoudig zelfstandig uit te voeren. Ze geven de eenvoud én kracht van Brain Gym oefeningen weer. Deze selectie vertegenwoordigt alle bewegingscategorieën.

Breng één been en de diagonaal tegengestelde arm samen. Vervolgens doe je hetzelfde met het andere been en de diagonaal tegenovergestelde arm.

Herhaal deze beweging op een ritmische manier, gedurende ongeveer een minuut.

Teken een oneindigheidsteken op een bord of in de lucht. Je doet dat door een cirkel te vormen, vertrekkend met een opgaande lijn naar links; vervolgens naar boven en naar rechts. De ogen volgen de hand.

Maak deze beweging met elke hand apart en daarna met beide handen.

Houd beide handen voor je. Je maakt symmetrische spiegelingskrabbels, alsof je een orkest leidt, waarbij de twee handen elkaar spiegelen.

Houd de duim achter je oor en de vingers voor je oor. Je gaat nu op een zachte manier de oren uitrollen/masseren. Begin daarbij bovenaan en werk naar beneden.

Ga terug naar het beginpunt en herhaal.

Houd één arm rechtop. De andere hand leg je op de opgestoken arm, tussen elleboog en schouder. Duw zachtjes tegen de gestrekte arm gedurende 7 tot 8 seconden, terwijl je uitademt.

Deze handeling herhaal je in alle vier de richtingen: naar het hoofd toe, vanhet hoofd weg, naar voren en naar achteren. Herhaal met de andere arm.

Sta met één voet naar voor (zoals lopers die stretchen). Buig de voorste knie niet verder dan de tenen. Tegelijkertijd laat je de hiel van de achterste voet op de vloer rusten. Terwijl je inademt hef je de achterste hiel op, en bij de uitademing laat je hem weer zakken.

Herhaal deze beweging een aantal keren en wissel daarna de benen van positie.

Met één hand grijp je naar de schouder aan de andere kant. Knijp in het bovenste deel van de schouder. Draai het hoofd om over een schouder heen te kijken en adem in. Adem uit terwijl je het hoofd draait naar de andere schouder.

Herhaal dit tenminste drie keer. Herhaal de oefening met de andere schouder.

Dimensies

De Brain Gym® activiteiten worden onderverdeeld in de dimensies die zijn gekoppeld aan de voor-achter, de boven-onder en de links-rechts organisatie van het lichaam. Deze organisatie is noodzakelijk om hogere vaardigheden te kunnen ontwikkelen en te kunnen gebruiken.

Als één van de lichaamsdimensies niet in balans is kan dit verstoringen veroorzaken in andere dimensies. Door de “verstorende” dimensie in evenwicht te brengen kan het hele systeem weer in balans komen. Voor iedere dimensie zijn specifieke activiteiten ontwikkeld, hoewel deze vaak ook doorwerken in andere dimensies.

De focusdimensie staat in verband met de voor-achter lichaamsdimensie. Om deze in balans te brengen gebruiken we verlengingsoefeningen. 

Mogelijke gevolgen van een onbalans:

  • Onderfocus:
    • hyper- of hypoactiviteit
    • taalachterstand
    • concentratieproblemen
  • Overfocus:
    • weinig begrip hebben
    • ziet de bomen, niet het bos
    • moeite met verbanden leggen
    • geen maat kunnen houden (workaholic)
  •  Gedrag:
    • Jezelf wegcijferen

De centeringdimensie staat in relatie met de boven-onder lichaamsdimensie. Om deze in balans te brengen gebruiken we  energieoefeningen.

Mogelijke gevolgen van een onbalans:

  • Emotioneel:
    • emotionele overbelasting
    • faalangst
    • pesten/gepest worden
    • moeite met ervaren en benoemen van gevoelens
  • Gedrag:
    • slechte organisatie
    • weinig tijdsbesef
    • makkelijk afgeleid
    • verstrooide professor
    • chaotisch

De lateraliteitsdiemensie staat in relatie met de links-rechts lichaamsdimensie. Deze biedt de sensomotorische coördinatie en de tweezijdigheid die fundamenteel is voor lezen, schrijven, luisteren of spreken. Voor balans gebruiken we de  middellijnoefeningen.

Mogelijke gevolgen van een onbalans:

  • Gedrag:
    • te hard je best doen
  •  Fysiek:
    • moeite met het oversteken van de middellijn
    • slechte coördinatie
  • Leren:
    • leerproblemen 
    • letteromkeringen (d/b of d/p of b/q)
    • moeilijkheden bij lezen, wiskunde en schrijven,
  • Communicatie
    • zich moeilijk uitdrukken
    • slecht luisteren
nl_BENederlands (België)
fr_BEFrançais de Belgique nl_BENederlands (België)