Cursusaanbod

Ben je benieuwd naar Brain Gym®?

Er is een uitgebreid programma met praktische leerzame cursussen. Het cursusprogramma is opgedeeld in opeenvolgende niveaus, van niveau 1 voor beginners tot niveau 5 voor instructeurs.

Als je voor het eerst in aanraking komt met Brain Gym® kun je overwegen een kennismakingsdag te volgen. Je kunt ook een basiscursus volgen: Brain Gym® 1.04 (2 dagen) of de uitgebreidere Brain Gym® 1.01 (4 dagen) In beide cursussen leer je de 26 Brain Gym® oefeningen. Daarnaast leer je in Brain Gym®1.01 ook werken met spiertesten, balansen, het balansproces in 5 stappen en repatternings.

Let op: het volgen van Brain Gym® 1.04 betekent niet dat je een verkorte Brain Gym®1.01 kan volgen. Mocht je twijfelen kun je, in overleg met de instructeur, het eerste deel van Brain Gym® 1.01 volgen. Hierin komen de basisprincipes aan bod. Na afloop ontvang je een bewijs van deelname dat toegang tot het tweede deel.

Kennismaking met Brain Gym® Ben je nieuwsgierig wat Brain Gym® voor jou en je kinderen, leerlingen, cliënten kan betekenen? Hoor je de positieve verhalen over Brain Gym® en wil je eerst kennismaken met deze effectieve methode? Wees welkom op één van de data die op het programma staan.

[MEC id=”5537″]

Niveau 1: de basis

Brain Gym® 101: de basis In een cursus van minimaal 24 uur leer je de 26 Brain Gym-oefeningen en verschillende actiebalansen, voor jezelf en om te kunnen doorgeven aan anderen. Brain Gym helpt om het leren en functioneren te vergemakkelijken en op een ontspannen manier doelen te bereiken. Meer specifiek kunnen deze oefeningen ook remediërend ingezet worden voor leerlingen met leer-, gedrags- en aandachtsproblemen. Ook in therapie en coaching ondersteunt, motiveert en faciliteert Brain Gym. Doel van Brain Gym® 101 De Brain Gym-oefeningen in de praktijk kunnen overbrengen en inzetten. Daarnaast het uitvoeren van verschillende balansen: voor jezelf en je kinderen, met leerlingen of cliënten van alle leeftijden. Alles ter verbetering van het leren en dagelijks functioneren of voor een beter gevoel van welzijn.

[MEC id=”5531″]

Brain Gym® 104: de 26 bewegingen Deze cursus is met name bedoeld om de Brain Gym® -oefeningen thuis en op school in te kunnen zetten. Hierbij gebruiken we het boek ‘Handboek Brain Gym® ; nieuwe uitgebreide handleiding bij de Brain Gym® -oefeningen‘ van Paul E. Dennison & Gail E. Dennison. Brain Gym® 104 bestaat uit minimaal 16 lesuren. Na afloop ontvang je het officiële Brain Gym® 104 certificaat.

[MEC id=”5535″]

Brain Gym® 105: Dubbele Doedel Spel Je maakt op deze dag uitgebreid kennis met een van de meest belangrijke oefeningen uit Brain Gym® . Verbeter jouw coördinatie en die van anderen! Ontdek je aangeboren teken- en schildervaardigheden en nieuwe manieren om kleuren, vormen en bewegingen met elkaar te verbinden. Verken je natuurlijke “spontaniteit” in creatieve expressie. Hervind het comfort van natuurlijke coördinatie van je twee handen en je twee ogen. Ontwikkel je perceptie van vormen en het ontspannen gecentraliseerd kijken voor je dagelijkse activiteiten. Verwelkom het creatieve proces en het plezier van brein integratie!

[MEC id=”5541″]

Brain Gym® 170 for Special Needs Deze cursus is geschikt voor iedereen die betrokken is bij onderwijs en opvoeding (therapeuten, leerkrachten, PGB-ers en ouders) van kinderen en volwassenen, in het bijzonder met speciale uitdagingen. De cursus wordt in het Engels gegeven en waar nodig vertaald in het Nederlands. Brain Gym® 170 geeft excellente toepassingen voor vele mentale en fysieke uitdagingen zoals: Autisme, Cerebrale Parese, ADD en ADHD, dyslexie, alle soorten ‘dys’-en, Angelman Syndroom, Down Syndroom, spraakmoeilijkheden, hersenbeschadigingen, blindheid, doof- of slechthorendheid, gevolgen van beroertes en epilepsie.

Movement Based Learning Net als bij een bouwwerk, is bij de mens ook een stevig fundament van essentieel belang: het vormt de basis. Een basis die ligt in het zenuwstelsel en groeit door beweging. Elke stap, elke fase, bouwt voort op de voorgaande. Movement Based Learning biedt unieke oefeningen: Bouwsteen Activiteiten. Deze verbeteren de prikkeloverdracht, stimuleren de neurologische ontwikkeling en versterken het zenuwstelsel. Op die manier helpen ze om een stevig fundament te creëren van waaruit een kind en volwassene zich verder kan ontwikkelen, groeien en leren.

[MEC id=”5544″]

Movement Based Learning Teacher Training Deze ééndaagse cursus geeft je de mogelijkheid om zelf de cursus Movement Based Learning te geven. Na de cursus moet je nog een aantal casussen inleveren. Voorkennis: Brain Gym® 170 for Special Needs

Niveau 2: de verbreding

Brain Gym® 201: Optimale Organisatie Deze cursus (voorheen OBO: Optimale Brein Organisatie) geeft zicht op leerstrategieën en op mogelijke oorzaken van leermoeilijkheden. Wat zijn de sterke kanten bij het leren? Waarom loopt het soms mis? Je leert een “Brein Organisatie Profiel” opmaken voor jezelf en voor anderen. Meestal is de handvoorkeur tamelijk duidelijk. Maar hoe zit het met de oog- en oorvoorkeur, de brein- en beenvoorkeur? Een Brein Organisatie Profiel toont onze voorkeuren en de implicaties voor lezen, schrijven, rekenen, geheugen, motivatie, hoe je omgaat met anderen, andere activiteiten, …

Brain Gym® 205: The Dominance Factor De cursus Dominantie Factor biedt veel praktische informatie voor iedereen die zichzelf en leerlingen van alle leeftijden effectief wil helpen. Ook het eigen leer- en creatief potentieel van elke deelnemer zal vergroot worden. De cursus geeft inzicht in het leerproces en biedt oplossingen voor hyperactiviteit, dyslexie, autisme en andere leer- en gedragsproblemen.

Brain Gym® 220: Vision Circles Wil jij graag een beter zicht? Goed zien zonder bril? Goed voor je lichaam, voor je ogen zorgen? Dan is deze cursus iets voor jou! In deze dynamische, creatieve en speelse cursus verkennen we 8 Vision Circles, met 34 Vision Gym oefeningen, door een ruimere zintuiglijke waarneming. We bevorderen niet alleen ons ZICHT, onze OGEN, maar verkennen ook onze VISUALITEIT, namelijk onze manier van de dingen te ZIEN, te voorZIEN, in te ZIEN, onze VISIE… Meer dan 50 jaren geleden, schreef Dr William Bates dat visie/zicht en visueel vermogen, aangeleerde aandachtsvaardigheden waren die verbeterd konden worden met de juiste oefeningen en attitude. Zijn revolutionaire benadering heeft honderden duizenden mensen beïnvloed om hun visie/zicht te verbeteren. Sindsdien beschrijven gedragsoptometristen visie/zicht ook als een aangeleerde competentie.

Niveau 3: de verdieping

Brain Gym® 301: Edu-K in Depth De naam zegt het al. We gaan serieus in de diepte testen en corrigeren op 7 dimensies. Je kende al de lateraliteit-, centering- en focusdimensie, maar nu zijn er ook: motivatie, craniale bewegingen, ademhaling en lichaamsregulatie. Het bijzondere van Educatieve kinesiologie is het zelflerende model. Men gaat ervan uit dat het lichaam super intelligent is en leert. Waar het medisch model een klacht, probleem of ziekte wil oplossen (of de symptomen daarvan), daar wil de Edu-K het lichaam voorbereiden op een nieuwe gezonde, krachtige situatie.

Brain Gym® 301: Edu-K in Depth Practicum Twee dagen lang oefenen met Edu-K in Depth. Vereiste vooropleiding: Brain Gym® 301: Edu-K in Depth

Brain Gym® 330: From Victim to Master From Victim to Master: van slachtoffer tot baas over je leven Hanna Kok komt speciaal naar Nederland om voor de allereerste keer hier haar Brain Gym® cursus “From Victim to Master!” te geven. Met behulp van 6 Brain Gym® oefeningen en een aantal meditaties ruim je trauma’s op die jou het gevoel gaven slachtoffer van een situatie of het leven te zijn. Stress maakt dat je immuunsysteem onderdrukt wordt, dus als je onverwerkte trauma’s hebt dan ben je vaker ziek en als dat lang aanhoudt, dan kun je chronisch ziek raken, down, vermoeid, angstig of leerproblemen hebben.

Niveau 4: instructeur

Brain Gym® 101: de basis In een cursus van minimaal 24 uur leer je de 26 Brain Gym-oefeningen en verschillende actiebalansen, voor jezelf en om te kunnen doorgeven aan anderen. Brain Gym helpt om het leren en functioneren te vergemakkelijken en op een ontspannen manier doelen te bereiken. Meer specifiek kunnen deze oefeningen ook remediërend ingezet worden voor leerlingen met leer-, gedrags- en aandachtsproblemen. Ook in therapie en coaching ondersteunt, motiveert en faciliteert Brain Gym. Doel van Brain Gym® 101 De Brain Gym-oefeningen in de praktijk kunnen overbrengen en inzetten. Daarnaast het uitvoeren van verschillende balansen: voor jezelf en je kinderen, met leerlingen of cliënten van alle leeftijden. Alles ter verbetering van het leren en dagelijks functioneren of voor een beter gevoel van welzijn.

Niveau 5: post-instructeur

Brain Gym® 551 Vision Circles Teacher Training Na deze training van 32 uur ben je instructeur voor de cursus Vision Circles. Deelnemers ervaren hoe het zicht wordt uitgebreid en vergroot door de andere zintuigen, en leren hoe de sensorische en perceptuele vaardigheden bij anderen kunnen worden bevorderd. Vereiste vooropleiding Brain Gym® Teacher Practicum Tweemaal Vision Circles Creative Vision

[MEC id=”5899″]

Brain Gym® 555: The Dominance Factor Teacher Training In deze training leer je de tweedaagse Dominance Factor-cursus te geven, met daarin informatie uit de fysiologische basis van het leren, dominantiefactor en de diepte van het werk. De focus ligt met name op voorkeuren en talenten die elke persoon te danken heeft aan hun specifieke dominantiepatronen. De cursus Dominance Factor biedt veel praktische informatie voor iedereen die zichzelf en leerlingen van alle leeftijden effectief wil helpen. Ook het eigen leer- en creatief potentieel van elke deelnemer zal vergroot worden. De cursus geeft inzicht in het leerproces en biedt oplossingen voor hyperactiviteit, dyslexie, autisme en andere leer- en gedragsproblemen.

Aanvullende cursussen:

The Essential Tool The Essential Tool is een efficiënte manier om snel te kunnen zien wat iemands kwaliteiten, mogelijkheden en uitdagingen zijn. Bruikbaar op school, thuis of in de individuele praktijk. Met behulp van de getekende Liggende Acht krijg je inzichten over de manier van leren van je kind, cliënt of leerling. Deze werkwijze is succesvol gebleken om leerprestaties en zelfvertrouwen te bevorderen in zowel basis- als voortgezet onderwijs. Ook in de individuele begeleiding en coaching wordt deze tool met succes toegepast om mensen vanaf zeven jaar te adviseren en de vorderingen te monitoren. Opbouw van de cursus Module 1: de Basiscursus Module 1 is de basiscursus. Hierin leer je o.a. de werkwijze van The Essential Tool, het herkennen van enkele basale punten als: het oversteken middellijn, mate van centering en focus, de grove en fijn-motorische bewegingen, de voorkeur van informatieverwerking: visueel, kinesthetisch, auditief.

[MEC id=”5556″]

Verdiepingsdag Leesplan Heb je Brain Gym® 101 gevolgd en ben je enthousiast om dit doelgericht in de praktijk te brengen? Het Brain Gym® Trainingscentrum laat je kennis maken met hun specifieke aanpak: het Leesplan. Positieve effecten: Het Brain Gym® Trainingscentrum onderzocht de effecten van Brain Gym® -oefeningen bij leesachterstand. Een aantal jaren geleden is dit plan gestart als traject voor een onderzoek; uitgevoerd door Brain Gym® cursisten. Er werd gewerkt met basisschoolleerlingen die bleven steken in het technisch leesproces, een diagnose dyslexie hadden, of bij wie men dit vermoedde. Gedurende 6 weken werd er, drie keer in de week, Brain Gym® gedaan en daarna gelezen.

[MEC id=”5552″]

Brain Gym® en reflexen Brain Gym® draait rond 26 bewegingen die gebaseerd zijn op de motorische ontwikkeling tijdens de eerste kinderjaren: een tijd waarin we op een natuurlijke manier onze zintuiglijke kanalen leren coördineren, via aangeboren motorische patronen (primaire reflexen). Tijdens deze dag leren we al bewegend de link te verkennen tussen deze verschillende pre- en postnatale fasen en de bewuste, subtiele, gecoördineerde bewegingen die we elke dag maken. Naast het bespreken van verschillende reflexen, is het doel van deze dag voornamelijk om te (her)ontdekken hoezeer de eenvoudige en gerichte Brain Gym® bewegingen ons zenuwstelsel aanspreken op diep niveau.

Workshop: Irritatie is een cadeau Om alvast kennis te maken met Hanna Kok, kun je komen naar de workshop op dinsdagavond 21 mei van 19-22 uur. Deze heeft als thema: “Irritatie is een cadeau!” Vooropleiding: Voor deze training is geen voorkennis nodig, alleen de wil om iets te veranderen in de leven.

Praktijkdagen

Praktijkdagen Of je nu kort of al wat langer geleden een cursus Brain Gym® hebt gevolgd; soms is het prettig om alles op te frissen en de puntjes weer op de i te zetten. Hierdoor kun je al het geleerde goed in de praktijk toepassen. Deze dag kan ook handig zijn als opstap voor het vervolg van de cursus Brain Gym® 101 (dag 3 en 4).

[MEC id=”5547″]

Movement Based Learning Net als bij een bouwwerk, is bij de mens ook een stevig fundament van essentieel belang: het vormt de basis. Een basis die ligt in het zenuwstelsel en groeit door beweging. Elke stap, elke fase, bouwt voort op de voorgaande. Movement Based Learning biedt unieke oefeningen: Bouwsteen Activiteiten. Deze verbeteren de prikkeloverdracht, stimuleren de neurologische ontwikkeling en versterken het zenuwstelsel. Op die manier helpen ze om een stevig fundament te creëren van waaruit een kind en volwassene zich verder kan ontwikkelen, groeien en leren.

[MEC id=”5549″]

nl_BENederlands (België)
fr_BEFrançais de Belgique nl_BENederlands (België)